Diskaun 20% PLUS: Promosi Kelakar Akhir Ramadhan

Sedang asyik membaca berita semasa, tiba-tiba mata saya tertarik melihat tajuk “Plus Tawar 20 Peratus Diskaun Tol”. Kesimpulannya, diskaun itu terhad kepada pengguna kenderaan kelas 1 di Lebuhraya Utara-Selatan dan ELITE. Tempoh promosi antara pukul 12 tengah malam dan 7 pagi pada 16, 17, 18, 22, 24 dan 25 September. Ia bertujuan menghargai pengguna lebuh raya seperti yang disaran Menteri Kerja Raya, Datuk Shaziman Abu Mansor.

Apabila kita menyebut soal diskaun atau promosi, suasana yang terbayang ialah kehadiran ramai orang sepanjang tempoh promosi. Tujuan diadakan promosi tidak lain tidak bukan semestinya untuk menambah keuntungan syarikat. Berbeza dengan promosi PLUS, suasana dan tujuannya tidak begitu.

Sebagaimana maklum, cuti Aidilfitri bagi kebanyakan pekerja bermula 18 Sept 2009 (Jumaat) hingga 22 Sept 2009 (Selasa). Kebanyakan mereka dijangka mula pulang ke kampung halaman pada hari Jumaat (petang), Sabtu, Ahad dan Isnin. Trafik dijangka sesak dalam tempoh ini. Malangnya, tempoh ini tidak termasuk dalam tempoh promosi PLUS di atas.

Rata-rata pekerja akan memulakan tugas pada 23 Sept 2009 (Rabu). 22 Sept 2009 (Selasa) trafik di lebuh raya dijangka sesak kerana masing-masing mahu pulang ke rumah. Walaupun 22 Sept 2009 (Selasa) termasuk dalam promosi PLUS di atas, tidak ramai pekerja yang sanggup pulang ke rumah antara jam 12 tengah malam hingga 7 pagi.

Jika ada pengguna lebuh raya yang berniat untuk pulang pada 22 Sept (petang atau malam) dan sampai di rumah awal pagi 23 Sept, lupakan sahaja. 23 Sept tidak termasuk dalam tempoh promosi.

Jadi, siapa sebenarnya pengguna yang bakal mendapat diskaun 20% diskaun tol pada 16, 17, 18, 22, 24 dan 25 September (12 tengah malam hingga 7 pagi)? Ya, ‘pengguna setia’ yang melalui lebuh raya pada waktu tersebut.

Justeru, jika saudara tahu ‘membaca’ kalendar, saudara pasti tahu ia kelakar. Tujuan promosi PLUS bukan untuk menambah keuntungan. Juga bukan untuk mengekalkan keuntungan sambil menambah khidmat sosial. Sebaliknya untuk mengurangkan sedikit keuntungan sambil beramal untuk ‘pengguna setia’ larut malam.

Jika begitu halnya, saya ada cadangan untuk PLUS. Adakan promosi berikut selepas ini. Diskaun 100% bagi pengguna lebuh raya yang berada lebih 24 jam di lebuh raya!

0 comments:

Post a Comment

mengupas isu umat... mengkritik dan dikritik... kebenaran jadi cita...