Hati-hati Sebut Hadis

Sempena bulan Ramadhan, ramai pendakwah menyebut hadis di masjid, televisyen, radio dan sebagainya. Masing-masing ghairah menonjolkan kelebihan Ramadhan dan ganjaran amalan di bulan ini. Namun, di sebalik keghairahan itu ramai juga yang terdedah kepada dosa berbohong terhadap Rasulullah.

Kenapa?

Kerana terdapat hadis yang disebut itu sebenarnya Hadis Maudu’. Maudu’ bermaksud ‘rekaan’. Hadis Maudu' ialah hadis yang sengaja direka dan kemudian disandarkan kepada Rasulullah. Padahal, Rasulullah tidak pernah menyebut atau melakukan perkara yang disebut itu.

Hadis Maudu' bukan sahaja tidak dapat dijadikan sandaran, malah perlu dibanteras. Ia merupakan satu bentuk penipuan yang berat. Penipuan terhadap Rasulullah, utusan Allah. Jika kita sendiri marah apabila ada orang mengatakan suatu yang kita tidak kata, inikan pula Rasulullah.

Pada hari ini, hadis ini wujud dalam bentuk yang berbeza. Terdapat segelintir individu berpendidikan agama yang tidak teliti dalam menukilkan hadis. Mereka menukilkan satu kata-kata sambil mendakwanya sebagai hadis. Malangnya, ia bukan hadis.

Matlamat tidak menghalalkan cara. Biarpun niat individu tersebut ialah supaya masyarakat meningkatkan amalan atau meninggalkan kemungkaran, ia tetap suatu perbuatan yang salah. Sungguhpun pada zahirnya ia memuliakan Rasulullah, hakikatnya ia menghina beliau.

Sebagai contoh, setiap kali tiba bulan Ramadhan, kita akan didendangkan dengan hadis berikut.

“Barangsiapa bersembahyang Terawih pada malam pertama, dia seperti bayi yang baru dilahirkan. Diampunkan semua dosa-dosanya. Barangsiapa bersembahyang Terawih pada malam kedua, diampunkan dosa kedua-dua orang tuanya….(dan seterusnya hingga malam ke tiga puluh)”.

Hadis tersebut adalah Hadis Maudu'. Ia merupakan suatu penipuan terhadap Rasulullah. Jika kita menerima hadis tersebut, kita turut melakukan penipuan terhadap Allah. Allah tidak pernah menjanjikan balasan sebegitu.

Justeru, kepastian tentang status hadis adalah penting. Sekurang-kurangnya, kita pasti bahawa hadis tersebut tidak termasuk dalam kategori Hadis Maudu'. Bagi golongan berpendidikan agama, ia menjadi suatu keutamaan. Tidak ada alasan untuk mereka menyampaikan hadis-hadis palsu dalam ceramah atau tulisan mereka. Buku-buku hadis terpampang di depan mata dan para sarjana hadis ada di mana-mana. [Suntingan dari buku “Apa Itu Ilmu Hadis”]

6 comments:

-Amin HaR- September 6, 2009 at 6:48 PM  

Assalam,
ust, tak silap ana segelintir 'hadis2' yg mengatakan tentang ganjaran2 ini
cth puasa rejab satu hari dpt tu, dua hari dpt ni, tiga hari dapat itu ini..
selalunya hadis maudu' ek?

Hasnan September 6, 2009 at 9:30 PM  

Wsalam Amin,
ye, tu Hadis Maudu'.

Rahman D September 9, 2009 at 9:32 AM  

mabruk ust,satu penulisan yg ana rasa jelas dan sesuai utk difahami olh semua orang,rasanya kena promot buku ni dkat f4 dan f5 untuk memudahkan lagi diorang belajar ilmu hadis ini.
ok ust ana tunggu buku ust seterusnya..insyaAllah bitaufiq wannajah

mas syarep September 9, 2009 at 12:08 PM  

ana nak buat pencerahan semula tentang buku tu..sbb kulit buku tu..ade prblm skit..hehe..tau sedikit rahsia ttg buku tersebut..mesti dicerahkan lagi..hehehe..

mmg best ar ust..moga terus memberi tunjuk ajar lagi kpd kami..

Hasnan September 9, 2009 at 11:17 PM  

Klau Rahman D dh kata mcmtu,alhamdulillah tcapai mtlamat ust tulis buku tu...syukran Rahman D!

Hasnan September 9, 2009 at 11:20 PM  

x boleh Mas...klau 'cerah'kan lg kulit buku tu, nnti lg org perasan.syyy... :)

Post a Comment

mengupas isu umat... mengkritik dan dikritik... kebenaran jadi cita...