A H1N1: Apa Lagi Lepas Ini?

Setakat hari ini (8 Ogos 2009), 3 lagi kes kematian akibat influenza A H1N1 (atau nama lamanya Selesema Babi) dilaporkan. Ia menjadikan keseluruhan kes kematian berjumlah 18 orang. Jika dilihat sekitar 2 bulan yang lalu (16 Jun 2009), jumlah pesakit yang disahkan positif A H1N1 ialah 18 orang dengan tiada kematian.

Dahulu media perdana melaporkan Malaysia bebas daripada wabak tersebut. Apabila wabak tersebut dikesan di dalam negara, media menyebutnya sebagai ‘kes import’ dan bukannya ‘kes tempatan’. Apabila ‘kes tempatan’ di kesan, media melaporkan bahawa kes yang dilaporkan adalah rendah. Kini, kes kematian menyamai kes jangkitan pada 16 Jun 2009.

Apabila keadaan semakin serius, badan-badan kerajaan menjadi lebih sibuk. Jika dahulu kerajaan lebih selesa sekadar dilihat sebagai penasihat –iaitu menasihati rakyat supaya tidak berkunjung ke negara wabak. Kini, Kementerian Kesihatan sebagai contoh terpaksa mengesan kontak (individu lain yang terlibat dengan pesakit yang dijangkiti), merawat pesakit yang dijangkiti, mengadakan sidang media setiap hari, mengadakan pemeriksaan di setiap lapangan terbang dan lain-lain lagi. Akan datang, kerajaan terpaksa membeli vaksin penyembuh bagi virus tersebut.

Dari satu sudut, semua ini melibatkan kos. Dari sudut yang lain, ia melibatkan nyawa. Wang rakyat terus dibelanjakan dan dalam masa yang sama nyawa rakyat semakin terancam. Setiap hari, negara menghadapi risiko sebaran penyakit dan pertambahan pesakit.

Islam selaku agama universal, memiliki jawapan bagi membendung wabak ini. Melalui salah satu sumber rujukannya, teks berikut diperoleh. Nabi Muhammad pernah menyebut (maksudnya),

Jika kamu terdengar suatu kawasan diserang wabak taun, jangan pergi ke sana. Jika kamu berada di dalam kawasan wabak, jangan keluar dari situ”.
(Hadis Sahih riwayat Bukhari –hadis 3241,5287,5288,5289,6458; Muslim –hadis 4108,4109,4112,4114,4115; dan ramai lagi)

Berdasarkan teks di atas, virus influenza A H1N1 (atau Selesema Babi) boleh disamakan dengan taun kerana kedua-duanya adalah wabak. Wabak bermaksud penyakit berjangkit yang mudah merebak. Justeru, apabila suatu wabak berlaku, Nabi Muhammad mengarahkan dua perkara dilakukan oleh setiap individu. Pertama, jangan pergi ke kawasan wabak. Kedua, jangan keluar dari situ. Bukankah arahan ini bermaksud ‘kuarantin’?

Arahan kuarantin yang Nabi maksudkan itu berbentuk arahan, bukannya nasihat. Malangnya, tindakan individu selalunya tidak mengikut arahan Nabi. Di sini perlunya campur tangan kerajaan. Dalam skop Malaysia, kerajaan perlu menghalang mana-mana individu dari negara wabak untuk masuk ke Malaysia (sekalipun rakyatnya sendiri). Kedua, kerajaan perlu menghalang rakyatnya dari pergi ke negara wabak. Semua itu melalui penguatkuasaan undang-undang.

Kenapa orang bukan Islam perlu terlibat sama? Bukankah arahan Nabi di atas khusus untuk orang Islam sahaja?

Jika sumber arahan (iaitu Nabi Muhammad) dihighlightkan, mungkin Ah Chong tidak setuju. Sebaliknya, jika bentuk arahan (iaitu perintah kuarantin) yang dihighlightkan, siapa yang tidak suka? Bukan setakat Ah Chong, barangkali Muthusamy pun setuju. Ini yang saya maksudkan Islam sebagai agama ‘universal’.

Malangnya, tindakan kerajaan juga tidak tepat mengikut kedua-dua arahan di atas. Kerajaan sekadar menasihat. ‘Menasihati’ rakyatnya dari pergi ke negara wabak, ‘menasihati’ pelajar yang diberi cuti supaya melakukan kuarantin di rumah masing-masing, dan terkini ‘menasihatkan’ orang ramai supaya tidak menghadiri perhimpunan di tempat awam. Ia sekadar nasihat.

Jadi apa penyelesaiannya?

Dalam skop individu, penyelesaiannya ialah sebagaimana yang telah disebut. Kuarantin. Bagi orang Islam, kuarantin melibatkan dosa pahala. Jika ingkar, berdosa. Jika patuh, pahala. Namun bukan semua orang Islam takut kepada dosa. Di sini perlunya penguatkuasaan undang-undang (khususnya bagi orang bukan Islam).

Jika kerajaan mahu rakyat mengikut arahan kuarantin, kerajaan terlebih dahulu perlu meng’kuarantin’kan negara sebagaimana yang penulis sebut dahulu. Sama ada mahu membatalkan sementara semua penerbangan atau sebagainya, itu terpulang kepada penggubal undang-undang negara. Barangkali perkara ini boleh dibincangkan dalam sidang tergempar Dewan Rakyat sebagaimana yang didesak oleh beberapa orang ahli Parlimen.

2 comments:

mas syarep August 13, 2009 at 10:07 AM  

mantop!!!klo xsilap saidina Umar pun ambil langkah yg sama time ada wabak taun kt area jordan kn??

-Amin HaR- August 15, 2009 at 10:56 PM  

itu la...
Malaysia ni Negara kita
Sepatutnya kita berhak mengkuarantin negara
adalah tidak dibenar sama sekali pengunjung/pelancong hadir ke sini, lebih2 dr negara berwabak..
termasuk juga pelajar2 M'sia yg pulang ke tanah air. Bukan selamanya! kerna ianya bersifat smentara..

Cuma beralasan dgn mengatakan, "undang2 seluruh dunia, perlu ikut dan dipertimbangkan juga.."
tapi undang2 tu datang dari mana?
Sapa lagi kalau bukan Kafir..

Post a Comment

mengupas isu umat... mengkritik dan dikritik... kebenaran jadi cita...