Kenapa 'Leftenan Islam' ?

Hasrat untuk memiliki blog sendiri semakin menebal hari demi hari. Dalam kesejukan ke tempat kerja pagi Isnin 27 Julai 2009, entah apa puncanya tiba-tiba fikiran melayang mencari alamat blog yang paling sesuai.

"Blog itu nanti ialah blog saya... Tapi siapalah saya? Mmm...Anak Abu Bakar. Anak..."

"Ya! Anak Abu Bakar!".

Ayah saya seorang pesara tentera darat. Pangkat akhir beliau sebelum bersara ialah Staf Sarjan. Saya? Saya tidak berpangkat. Cuma, terlekat panggilan 'ustaz' di bibir beberapa individu. Barangkali dek kerana latar belakang pengajian Syariah Islam saya dahulu. Tiba-tiba terdetik di hati saya,

"Jika sekarang saya bertugas sebagai mana ayah, apalah agaknya pangkat saya?"

"Mungkin Leftenan", jawab hati sendiri.

Serentak itu juga bibir melirik ke atas.

"Saya memang Leftenan."

"Leftenan dalam pasukan apa?"

"Islam!"

Kalau dulu ayah saya berjuang, sekarang saya juga berjuang. Kalau dulu ayah saya berperang, sekarang saya juga berperang. Kalau dulu ayah saya mengangkat senjata, saya juga punya senjata.

Ayah saya dulu punya dunianya yang tersendiri. Kini, saya juga punya dunia saya sendiri. Namun, saya tidak keseorangan dalam 'dunia' itu. Diluar sana, ramai lagi yang se'pangkat' dengan saya. Saya cuma salah seorang Leftenan Islam. Paling penting, esok lusa siapa pula saya?

Pangkat dalam ATM (selepas rekrut):
- prebet
- lans kopral
- koperal
- sarjan
- staf sarjan
- pegawai waran II
- pegawai waran I
- leftenan muda
- leftenan
- kapten
- mejar
- leftenan kolonel
- brigedier jeneral
- mejar jeneral
- leftenan jeneral
- jeneral
- panglima angkatan tentera

1 comments:

mas syarep August 9, 2009 at 12:05 PM  

salam..
alhmdllh!!ana org pertama bg comment kt nta..
hehehe..
tahniah dh ade blog sendiri..
lg power ar dr blog ana..hehe
eyh leftenan..tak payah ar byk sgt bersolek blog ni..bykkn la isinya plak..hehe..
xsabo2 nk bace penulisan nta..
nta kn dh penah buat satu buku..
so ni yg xsabo2 nk bce blog nta lagi ni..hehe
go go hasnan!!

Post a Comment

mengupas isu umat... mengkritik dan dikritik... kebenaran jadi cita...